Detail předmětu
Etika v podnikání
Akademický rok 2024/25
Garant předmětu
Zajišťuje ústav
Jazyk studia
čeština
Kredity
2 kredity
semestr
letní
Způsob a kritéria hodnocení
zápočet
Nabízet zahraničním studentům
Nenabízet
Předmět na webu VUT
Přednáška
13 týdnů, 2 hod./týden, nepovinné
Osnova
1. Úvod do etiky. Význam etiky. Koncepce a přínos etiky. Manažerská a podnikatelská etika. Etika a morálka.
2. Základní prvky etických teorií. Tradiční a moderní pojetí. Úvod do dějin etiky. Člověk a etika.
3. Historicko-vývojové proměny etiky, významné etické směry a osobnosti, odkaz pro současnost.
4. Novověká etika. Relativismus, materiální etika hodnot, pozitivismus, nové koncepce etiky. Soudobé etické směry.
5. Transformace etiky do podnikání. Ekonomický pragmatismus, utilitarismus, liberalismus a neoliberalismus.
6. Úvod do etiky managementu. Etika řízení a odpovědnosti. Etický rozhodovací proces.
7. Vztah mezi etikou a podnikáním. Osobní morálka a hodnoty firmy, eticko-profesní stránky osobnosti manažera.
8. Manažer a etika – perspektivy a proměny. Morální rozvoj osobnosti manažera. Dichotomie v manažerské činnosti.
9. Implementace etiky, podstata a význam. Morální rozvoj firmy. Public relations.
10. Integrace etiky do firemní kultury. Role etické strategie v rozvoji firmy. Společenská odpovědnost firem.
11. Etika v činnosti podnikového managementu. Etika pracovních vztahů ve firmě. Mravní kultura současného podnikatele.
12. Etický kodex, příklady. Etický auditing firmy. Neetické projevy jednání, prevence a jejich řešení.
13. Sebezkušenostní cvičení v oblasti etiky. Eticko-společenský katechismus.