Detail předmětu

Etika v podnikání

Akademický rok 2025/26

NZB021 předmět zařazen ve 2 studijních plánech

NPC-ARS / ARA zimní semestr 2. ročník

NPC-ARS / ARP zimní semestr 2. ročník

Garant předmětu

Zajišťuje ústav

Jazyk studia

čeština

Kredity

3 kredity

semestr

zimní

Způsob a kritéria hodnocení

klasifikovaný zápočet

Nabízet zahraničním studentům

Nenabízet

Předmět na webu VUT

Přednáška

13 týdnů, 2 hod./týden, nepovinné

Osnova

  • 1. Úvod do etiky. Význam etiky. Etika a filozofie, vývojový přehled.
  • 2. Koncepce etiky. Tradiční a moderní pojetí. Dějiny etiky.
  • 3. Historicko-vývojové proměny etiky. Významné etické směry a osobnosti v historii. Etika v antice a středověku, odkaz pro současnost.
  • 4. Novověká etika, soudobé etické směry. Proměny vztahu etiky a podnikání. Pozitivismus, existencialismus, materialismus.
  • 5. Transformace etiky do podnikání. Ekonomický pragmatismus, utilitarismus, liberalismus a neoliberalismus.
  • 6. Úvod do etiky managementu. Firemní kultura a identita. Význam etiky pro ekonomické přemýšlení.
  • 7. Vztah mezi etikou, ekonomií a podnikáním. Etika řízení lidí, osobní morálka a hodnoty firmy, eticko-profesní stránky manažera.
  • 8. Etika managementu a podnikání, podstata a význam. Integrace etiky do podnikání. Společenská odpovědnost firem.
  • 9. Manažer a etika - perspektivy a proměny. Morální rozvoj osobnosti manažera. Dichotomie v manažerské činnosti.
  • 10. Etika v činnosti podnikového managementu. Etika pracovních vztahů ve firmě. Mravní kultura současného podnikatele.
  • 11. Etický kodex. Etický auditing firmy. Příklady etických kodexů. Neetické projevy jednání.
  • 12. Praktické aspekty etiky, etické prvky ve strategickém plánování. Modernismus a postmodernismus v etice, firemní strategie.
  • 13. Sebezkušenostní cvičení v oblasti etiky a managementu. Eticko-společenský katechismus.

Cvičení

13 týdnů, 1 hod./týden, povinné

Osnova

  • 1. Vývoj etiky ve filozofii, vztah etiky a ekonomie.
  • 2. Koncepce etiky, tradiční a moderní pojetí. Člověk a etika.
  • 3. Proměny vztahu etiky a podnikání. Pozitivismus, existencialismus, materialismus. Firemní kultura a identita, smysl etiky v managementu. Etika jako čtvrtý rozměr podnikání.
  • 4. Význam etiky, psychologie a sociologie pro ekonomické přemýšlení. Společenská odpovědnost firem.
  • 5. Vztahy mezi etikou, ekonomií a podnikáním. Zhodnocení přínosu etiky v podnikatelském prostředí.
  • 6. Etika managementu a podnikání, podstata a význam. Problém etiky v současnosti. Etika a motivace.
  • 7. Manažer a etika - perspektivy, proměny. Strategie firmy a etika, etika jako strategie? Implementace etiky do podnikání. Etika pracovních vztahů ve firmě.
  • 8. Filozofické aspekty etiky, filozofie podnikání v současnosti.
  • 9. Modernismus a postmodernismus v etice, firemní strategie. Mravní kultura současného podnikatele.
  • 10. Prezentace studentských projektů z oblasti aplikace etiky v praxi.
  • 11. Prezentace studentských projektů z oblasti aplikace etiky v praxi.
  • 12. Prezentace studentských projektů z oblasti aplikace etiky v praxi.
  • 13. Prezentace studentských projektů z oblasti aplikace etiky v praxi.