Detail předmětu

Inženýrská pedagogika

Akademický rok 2024/25

TY52 předmět není zařazen v žádném programu fakulty

Garant předmětu

Zajišťuje ústav

Jazyk studia

čeština

Kredity

3 kredity

semestr

letní

Způsob a kritéria hodnocení

klasifikovaný zápočet

Nabízet zahraničním studentům

Nenabízet

Předmět na webu VUT

Přednáška

13 týdnů, 2 hod./týden, nepovinné

Osnova

1. Úvod do inženýrské pedagogiky a její vztah k oborové didaktice. Souvislost s ostatními vědními disciplínami. 2. Didaktika obecná, oborová a didaktiky předmětové. Dějiny pedagogiky. 3. Kurikulum a jeho význam pro pedagogiku. Moderní realizace kurikula v pedagogické praxi. 4. Vyučovací proces a jeho zákonitosti. Didaktické principy a zásady. Výběr učiva a jeho strukturace. 5. Vyučovací hodiny. Fáze výuky. Typy výuky. Didaktické modely. 6. Vyučovací metody - přehled a klasifikace. Aktivizační metody výuky. 7. Didaktické prostředky. Organizační formy výuky. Přehled a klasifikace. Charakteristika vybraných forem a prostředků. Moderní didaktická technika. 8. Příprava učitele na jeho působení. Řízení školství. Školský management. 9. Pedagogická diagnostika, pedagogická evaluace. Didaktické testy, tvorba a požadavky. 10. Literatura s didaktickou funkcí. Učební texty, jejich analýza a hodnocení, optimalizace. 11. Osobnost edukátora. Teorie učitelské profese. Profesiogram učitele odborných předmětů. 12. Antropogenní činitelé výuky. Tradiční a alternativní školství. 13. Specifika vyučovacího procesu v odborných předmětech.

Cvičení

13 týdnů, 1 hod./týden, povinné

Osnova

1. Význam obecné i aplikované pedagogiky pro školství. Členění pedagogiky. 2. Fáze výuky, teoretický přehled a náznak aplikace pro pedagogický výstup. 3. Příprava na pedagogický výstup, struktura vyučovací hodiny, rozvoj klíčových kompetencí, časové plánování výuky. 4. Aktivizační metody ve výuce, prokreativní a antikreativní faktory ve výuce. 5. Organizační formy výuky, didaktické prostředky vhodné pro výuku. 6. Samostatné pedagogicko-didaktické výstupy studentů, imitace vedení středoškolské výuky, rozbor chyb a nedostatků. 7. Samostatné pedagogicko-didaktické výstupy studentů, imitace vedení středoškolské výuky, rozbor chyb a nedostatků. 8. Samostatné pedagogicko-didaktické výstupy studentů, imitace vedení středoškolské výuky, rozbor chyb a nedostatků. 9. Samostatné pedagogicko-didaktické výstupy studentů, imitace vedení středoškolské výuky, rozbor chyb a nedostatků. 10. Pedagogika v odborných předmětech. Specifika a zvláštnosti výuky odborných technických předmětů. 11. Učitel odborných předmětů. Odborné a metodické požadavky kladené na vyučujícího. Profesiogram. 12. Praktická výuka, nácvik předvádění pokusů před studenty. 13. Praktická výuka, nácvik předvádění pokusů před studenty.