Detail předmětu
Organizace a řízení závodů
Akademický rok 2024/25
NJA032 předmět zařazen v 1 studijním plánu
NPC-SIM letní semestr 1. ročník
Garant předmětu
Zajišťuje ústav
Jazyk studia
čeština
Kredity
5 kreditů
semestr
letní
Způsob a kritéria hodnocení
zápočet a zkouška
Nabízet zahraničním studentům
Nenabízet
Předmět na webu VUT
Přednáška
13 týdnů, 2 hod./týden, nepovinné
Osnova
1. Systémové rozdělení rozhodujících průmyslových technologií a závodů výroby stavebních hmot, jejich hospodářský význam a postavení ve stavebnictví.
2. Organizační struktury a hlavní výrobní činnosti v závodech stavebního průmyslu.
3. Pomocné činnosti v závodě, zásobování energiemi a materiály, skladové hospodářství, logistika.
4. Funkce spojené s řízením, pracovní zátěž, bezpečnost a ochrana zdraví, požární ochrana, ochrana informací.
5. Manažerský systém. Osobní management (síla paradigmatu, role návyků).
6. Manažerské nástroje a komunikace (cíle SMART, organizování, motivování, hodnocení, konkurenceschopnost, „zdravý rozum“).
7. Rozvoj Leadership (Bender, Bennis, Covey).
8. Marketing v závodech stavebního průmyslu (marketingový mix, marketingový výzkum, marketingová strategie).
9. Metody racionalizace výroby, technologické inovace. Efektivnost normativních a technologických inovací.
10. Základy a význam automatického řízení rozhodujících technologických procesů výroby stavebních hmot. Stabilita technologických procesů, možnosti aplikace statistických metod.
11. Analýzy poruch, prevence, technická kontrolní činnost, význam metrologie ve výrobě stavebních hmot a stavební výrobě. Integrované systémy řízení, uplatnění v podmínkách výroby stavebních hmot a stavební výroby.
12. Technické požadavky na výrobky, odpovědnost výrobců na výrobky, organizační a legislativní zabezpečení. Systém komplexního zabezpečení kvality technologických procesů.
13. Provozní zvláštnosti výroby stavebních hmot, ekologicky orientované řízení.
Cvičení
13 týdnů, 2 hod./týden, povinné
Osnova
1. Úvodní cvičení, práce v týmu – praktické cvičení na řešení problému v týmu, hodnocení dosažených výsledků a týmových rolí.
2. Ověření znalostí z oblasti obchodních společností a organizační struktury s.r.o., a.s. – práce v týmu na zadaných úkolech, prezentace výsledků.
3. Schéma budování investice, procvičení řešení problému v týmu, prezentace výsledků.
4. Prezentační dovednosti – doporučení a praktické ukázky, příprava ppt. prezentace na zadané téma.
5. Prezentace zpracovaných témat a jejich hodnocení. Cvičení na efektivní komunikaci v týmu.
6. SWOT analýza, sestavení SWOT analýzy pro navrženou investici v týmu, prezentace výsledků.
7. Rozhodování – ověření znalostí z vícekriteriálního rozhodování, řešení zadaného problému v týmu, prezentace výsledků.
8. Osobní management, pyramida produktivity, řešení zadaného úkolu v týmu, prezentace výsledků.
9. SMART cíle, procvičení v týmu na konkrétním úkolu, prezentace hodnocené problematiky.
10. Výpočet fixních a variabilních nákladů, tržeb a stanovení bodu zvratu. Skladba cenově orientované ceny.
11. Rozvaha, výkaz zisku a ztráty. Daně z příjmu fyzických osob.
12. Případová studie firmy vyrábějící stavební hmoty včetně zpracování strategického plánu.
13. Prezentace sestavených strategických plánů, zápočtový test a příklad.