Detail předmětu
Základy psychologie a vedení týmů
Akademický rok 2024/25
CZV-ZVP předmět není zařazen v žádném programu fakulty
V rámci předmětu budou studenti seznámeni s tématy týkajícími se psychologie práce ve skupinách a týmech. Je zřejmé, že vést tým k úspěchu vyžaduje více než jen přidělování úkolů jeho jednotlivým členům – důležité je propojení mezilidských, technických a organizačních dovedností. Jednotlivá témata o základních teoriích a modelech různých skupinových jevů a o jejich dokumentaci výsledky aktuálních empirických výzkumů budou prezentována v podobě praktických aplikací a zážitkového učení. Kromě osvojení si základních znalostí v oblasti řízení týmu se studenti naučí hlavním dovednostem nezbytným k efektivnímu vedení vysoce výkonných týmů.
Garant předmětu
Zajišťuje ústav
Cíl
Cílem předmětu je poskytnout studentům znalosti, dovednosti a porozumění tomu, co je potřebné pro úspěšné vedení, týmovou práci a budování týmu. Týmová práce je v dnešní době klíčovou kompetencí na trhu práce, bez ohledu na odvětví nebo organizaci. Týmové dovednosti jsou nezbytné pro koordinaci jednotlivců a přizpůsobení organizace nepředvídatelným požadavkům nové ekonomiky. I velké zavedené společnosti se restrukturalizují do týmů kolem projektů, produktových řad, zákazníků atd. Nové technologie a konkurenční tlaky rozbíjejí tradiční hierarchie a nižší úrovně organizací mají větší odpovědnost, jednají pružněji. Příkazy a řízení ustupují síťování a vyjednávání.
Prerekvizity
Předpokládá se všeobecná společenskovědní orientace ve světě kolem nás, celkový přehled, znalost základů psychologie, sociologie, aplikované psychologie a sociologie, základů ekonomie, základů etiky a filozofie na úrovni předešlého středoškolského či vysokoškolského studia. Vhodný a plně dostačující je všeobecný společenský přehled odpovídající znalostem z předmětu Základy společenských věd.
Není vyžadována přímá spojitost společenskovědní problematiky s technickými předměty na úrovni absolutoria předešlých studijních programů. Vítán je především zájem o společenskovědní problematiku, psychologii a propojení techniky, společenských věd na úrovni teorie a praktické aplikace ve firmách a v pracovním prostředí.
Zejména se jedná o snahu prakticky aplikovat teoretické základy psychologie, sociologie a společenských věd do oblasti firemní praxe s cílem zlepšení řízení týmů, mezilidské komunikace, etické dimenze podnikání, rozšíření poznání teorie osobnosti, efektivnějšího, modernějšího a účinnějšího řízení týmů na úrovni jednotlivce a týmových kolektivů jako společenské a etické firemní strategie.
Jazyk studia
čeština
Kredity
6 kreditů
semestr
Způsob a kritéria hodnocení
Nabízet zahraničním studentům
Předmět na webu VUT
Přednáška
13 týdnů, 2 hod./týden, povinné
Osnova
- Tým a teambuilding. Tým jako subsystém. Budování týmu.
- Typy týmů, týmová práce. Dynamika týmu, hodnoty, vize, etika.
- Vývoj týmu a týmová identita, firemní kultura a identita.
- Komunikace a interakce v týmu, zlepšování dovedností.
- Týmové rozhodování, řešení poblémů a konfliktů.
- Týmové role, koncepce a systém práce s jednotlivci a skupinou.
- Styly vedení orientované na úkoly a vztahy.
- Motivace týmu, teorie založené na potřebách a očekáváních.
- Hodnocení efektivity týmu, standardy pro vyhodnocení.
- Intervenční postupy pro zvyšování výkonnosti.