Detail předmětu
Počítačová grafika
Akademický rok 2024/25
BEA012 předmět zařazen v 1 studijním plánu
BPC-GK zimní semestr 2. ročník
Garant předmětu
Zajišťuje ústav
Jazyk studia
čeština
Kredity
4 kredity
semestr
zimní
Způsob a kritéria hodnocení
klasifikovaný zápočet
Nabízet zahraničním studentům
Nenabízet
Předmět na webu VUT
Přednáška
13 týdnů, 2 hod./týden, nepovinné
Osnova
1. Úvod, digitalizace obrazu, aliasing.
2. Barvy, barevné modely.
3. Teorie grafických formátů, fyzické a logické formáty dat, pásy, dlaždice.
4. Přímé a nepřímé uložení obrazu (paleta), platformové závislosti.
5. Komprese dat – bezeztrátové metody (Huffmanův kód, RLE, kvandrantový strom, prediktivní metody).
6. Komprese dat – ztrátové metody (Diskrétní kosinová transformace, fraktály, redukce barev, vektorová kvantizace).
7. Vektorová grafika, princip vektorových formátů, technologie C4.
8. Problematika konverze grafických formátů. Vektor – rastr a zpět.
9. Principy nejpoužívanějších grafických formátů (BMP, PCX, TIFF, JPEG, HPGL, DXF, ...).
10. Technické prostředky pro počítačovou grafiku – úvod, zobrazovací podsystém počítače (adaptéry, monitory, ...), tiskárny, zapisovače, snímače.
11. Úprava obrazu. Korekce jasu, ekvalizace histogramu, nelineární transformace (warping, morphing) diskrétní konvoluce.
12. Transformace v rovině, ořezávání objektů.
13. Základy 3D grafiky.
Cvičení
13 týdnů, 2 hod./týden, povinné
Osnova
1.-4. Kresba digitální mapy v programech Microstation, Kokeš.
5. Atributové kontroly, hromadný převod z předpisu do předpisu (Mgeo).
6.-7. Topologické kontroly (Mgeo, Kokeš).
8. Tvorba datového modelu (Mgeo).
9. Převody datových formátů mezi programy (Microstation, Kokeš, Autocad).
10. Používání mapových služeb v programech Microstation, Kokeš,VKM, ArcGIS
11. Zápočtový test.