Detail předmětu

Počítačová grafika

Akademický rok 2024/25

BEA012 předmět zařazen v 1 studijním plánu

BPC-GK zimní semestr 2. ročník

Garant předmětu

Zajišťuje ústav

Jazyk studia

čeština

Kredity

4 kredity

semestr

zimní

Způsob a kritéria hodnocení

klasifikovaný zápočet

Nabízet zahraničním studentům

Nenabízet

Předmět na webu VUT

Přednáška

13 týdnů, 2 hod./týden, nepovinné

Osnova

1. Úvod, digitalizace obrazu, aliasing. 2. Barvy, barevné modely. 3. Teorie grafických formátů, fyzické a logické formáty dat, pásy, dlaždice. 4. Přímé a nepřímé uložení obrazu (paleta), platformové závislosti. 5. Komprese dat – bezeztrátové metody (Huffmanův kód, RLE, kvandrantový strom, prediktivní metody). 6. Komprese dat – ztrátové metody (Diskrétní kosinová transformace, fraktály, redukce barev, vektorová kvantizace). 7. Vektorová grafika, princip vektorových formátů, technologie C4. 8. Problematika konverze grafických formátů. Vektor – rastr a zpět. 9. Principy nejpoužívanějších grafických formátů (BMP, PCX, TIFF, JPEG, HPGL, DXF, ...). 10. Technické prostředky pro počítačovou grafiku – úvod, zobrazovací podsystém počítače (adaptéry, monitory, ...), tiskárny, zapisovače, snímače. 11. Úprava obrazu. Korekce jasu, ekvalizace histogramu, nelineární transformace (warping, morphing) diskrétní konvoluce. 12. Transformace v rovině, ořezávání objektů. 13. Základy 3D grafiky.

Cvičení

13 týdnů, 2 hod./týden, povinné

Osnova

1.-4. Kresba digitální mapy v programech Microstation, Kokeš. 5. Atributové kontroly, hromadný převod z předpisu do předpisu (Mgeo). 6.-7. Topologické kontroly (Mgeo, Kokeš). 8. Tvorba datového modelu (Mgeo). 9. Převody datových formátů mezi programy (Microstation, Kokeš, Autocad). 10. Používání mapových služeb v programech Microstation, Kokeš,VKM, ArcGIS 11. Zápočtový test.