Docent Aleš Rubina se pravidelně umisťuje v dotazníku oblíbenosti pedagogů na Fakultě stavební VUT v Brně v magisterském studiu. Vede Ústav technických zařízení budov, kromě učení se věnuje i výzkumné činnosti. Učí nelehké předměty, přesto své studující dokáže motivovat a zapojit do výuky.
Proč jste oblíbený pedagog, pane docente?
Slovo oblíbený je zavádějící. Studující říkají, že v průměru je na fakultě výuka hlavně dril a hromadění vědomostí. Já si myslím, že je potřeba nemluvit o čisté výukové látce, ale využívat příběhy, ideálně z vlastního života. Mám na přednášce hodně obsahu, a když chci upozornit na něco opravdu důležitého, prokládám to příběhy ze stavby. Chci po studujících, aby se na jakékoliv zadání nebo teorii dívali z nadhledu, aby chápali, jak se jednotlivé veličiny vzájemně ovlivňují a jaké to má důsledky v technické praxi. Aby se ptali proč a odhalili smysl. Fyzika, kterou hlavně učím, není o vzorečcích, ale vztazích. Ukazuji jim souvislosti a neučím teoretickou fyziku oddělenou od techniky. Říkám jim, ať zkoumají, ať sami zjistí, že čím víc se člověk dozvídá, tím míň ví, obzory se zvětšují a zároveň zesložiťují. Touha po vědění je člověku přirozená.
Ne každý ji ovšem dokáže naplno využít. Máte na motivaci nějaký speciální učitelský trik?
Základní rolí učitele je studenta nadchnout pro obor. Podpořit jej a zároveň vést k odpovědnosti. Jen menšina lidí, kteří si podají přihlášku, má jasno, proč studuje stavařinu. A to je příležitost pro nás. Ukázat jim, že náš obor je komplexní, atraktivní, ceněný a má přímý vliv na životy lidí. Naším hlavním úkolem je vychovávat odborníky stavaře, proto se jim snažím ukazovat, jak znalosti, které získají v teoretických předmětech, uplatní v praxi. Chci, aby pochopili, že stavebnictví je zajímavé a perspektivní, že mohou uplatnit teoretické znalosti ve smysluplné a konkrétní práci.
Přesto se technické obory dlouhodobě potýkají se snižujícím se zájmem uchazečů o studium. Čím to podle vás je?
Nenápadným, ale trvalým důvodem nízkého zájmu o studium stavařiny je negativní publicita stavebnictví jako průmyslového odvětví. Jen velmi nízké procento staveb má doopravdy problém, ale negativním zprávám se bohužel věnuje zvýšená pozornost. Stavební fakulty mohou k příznivějšímu obrazu celého oboru významně přispět lepší komunikací a otevřeností. Svým studujícím často opakuji, že až vyjdou ze školy, budou vnímáni jako uznávaní odborníci, odpovědní technici, kterých si lidé na stavbě budou vážit, že do konce života budou mít skvěle hodnocenou práci. Moc často to totiž ve veřejném prostoru nezaznívá. Navíc nás v rámci České republiky čeká mnoho velkých stavebních projektů, které budou potřebovat kvalifikované lidi.
Celý rozhovor čtěte na odkaze níže.
Zkrácený odkaz | https://www.fce.vutbr.cz/o-fakulte/aktuality/8002 |
---|---|
Odpovědná osoba | Mgr. Almíra Pitronová |
Datum publikování |